Digitala skärmar – hiss eller diss?

posted in: Allmänt | 0

digitala skärmarAtt använda sig av digitala skärmar i sin marknadsföring har blivit mer och mer vanligt. Detta är inte något som är svårt att förstå eftersom fördelarna med detta är enorma. Det finns nästintill ingenting som är negativt med att använda sig av digitala skärmar istället för vanliga skyltar, om man bortser från de ekonomiska aspekterna då naturligtvis.

I många länder finns det stora digitala skärmar längs vägarna. Det är inte så vanligt i Sverige ännu, och det går absolut att argumentera för att det är positivt. Det är inte direkt vackert med dessa skyltar överallt man kör. Det är dessutom vissa som menar att det är rent av farligt med digitala skärmar som visar rörliga bilder. Man vill ju gärna att de som manövrerar fordonen har sina ögon på vägen och resterande trafikanter och inte på skärmarna bredvid vägen. Men att det fungerar som marknadsföring är det inte många som säger emot.

Det finns naturligtvis fler användningsområden än ren och skär marknadsföring. Digitala skärmar längs vägarna kan användas för spridning av samhällsinformation. Det är kring denna användning som den stora fördelen med digitala skärmar gör sig bäst. Nämligen att man kan ändra budskapet på de digitala skärmarna när det behövs. Att kunna manövrera trafiken snabbt och leda den till andra vägar om någon olycka är framme kan vara mycket smidigt och smart. Eller att välkomna resenärer till någon stad men att också när något specifikt event händer tipsa om parkeringsplatser eller varna för att ta bilen in till centrum eftersom det är så pass tjockt med människor och bilar.

Användningsområdet för digitala skärmar är enormt och det kommer med största sannolikhet inte att minska framöver. I alla fall inte inom den närmaste framtiden. Men vi får se om vi kommer att få stora digitala skärmar längs vägarna, det är inte lika klart.

Leave a Reply